1. SEMBAH RAGA
Sembah
raga menika lakunipun
tiyang kang lagi/calon “ngolah batin”.
Nyuciake diri ngangge sarana banyu, kangge rasa ngormati
wayah/wektu. Ing
jaman semana dereng nate
kenal ajaran kang kebak tabir. Nembe
niki wonten tiyang
nunjukaken hasil rekaan amalanipun
aneh aneh. Menawi
mboten salah, kados santri kidul.
Kadang kados santri Dul (gundul), sakdawane pinggir
pesisir pacitan. Ewon
uwong percoyo, ngasal
anggere ngomong, kesusu
kepingin weruh cahyaning
Gusti kinira bisa tinemu. Nganti
anti kepinginan kang gedhe, nanging
tiyang mboten mangertos menika nalaripun
salah kaprah. Menawi
jaman semana, tertib
teratur runtut harmonis. Sariat
mboten dicampur adukkalihan olahipun batin.
Lajeng mboten nggawe bingung kangge kang nyembah
Gusti. Saget sinebut olah, kang
sifatipun ajeg lan tekun. Saklerese,
sarian menika anakku, kasilipun
sariat menika saget
nyegerake awak supados
luwih apik.
Tiyang kang seger
awakipun, awak, otot, daging,
kulit lan balung sum sumipun dados seger.
Mengaruhi getih, gawe ati tentrem, ngresiki kekusutanipun
batin. Menika menurutipun kula. Ananging amargi tiyang menika
beda beda, ugi
beda garis nasib saking Gusti. Sakbeneripun
mboten cocok
2. SEMBAH CIPTA
Sembah
iki kena kasebut sembah kalbu. Kaya sing uwis kacithak ning tembang gambuh:
Samengkon
sembah kalbu/ yen lumintu uga dadi laku/ laku agung kang kagungan narapati/
patitis teteking kawruh/ meruhi marang kang momong.
Sembah
cipta iki kalebu sembah kalbu utawa sembah ati. Dudu sembah gagasan utawa
angan-angan.
Umpamane
sembah cipta digunakaken kanggo banyu kanggo ngresiki kotoran utawa najis,
sembah cipta iku dadi larangan utawa batesan kanggo manungso saengga ora
nindakaken tindakan sing gawe dosa.
Bersuci
iku ana 4 cara. Sing kepisan yaiku ngresiki seko hadast utawa najis lahiriah.
Kepindo ngresiki seko perbuatan kang gawe dosa lan ngelanghar aturan. Katelu
ngresiki
ati seko perasaan
tercela. Kaping papat ngresiki ati seko apa wae sing ana kecuali Allah. Carane
ngresiki hadast utawa najis yaiku nganggo banyi wudhu. Thaharah sing kaping
telu lan papat yaiku ngosongaken ati saka perbuatan kang ora terpuji.
3. SEMBAH JIWA
Ingkang diajaraken sembah kaping tiga inggih
kagem Hyang sukma (jiwa). Kedah dipunhayati wonten ing urip saben dintenipun.
Diusahakaken supados saged ngraih sembah jiwa menika.
Tingkah laku olah batin kedah dijaga. Njaga kasucining jiwa kalihan kedah kemutan menawi benjing, bakalipun wonten alam ingkang abadi, sauwise alam donya kang mboten saklawase
menika.
Cara njaginipun inggih menika kanthi nguwasani,
njupuk, ngiket, saha ngrangkul kenceng tigang jagad ingkang dikuwasani. Kedah
ngandelaken keyakinan saha iman. Amargi donya menika pancen abot anggenipun
njalani.
Inggih
pancena urip ing donya menika mboten gampil. Kita mboten pareng larut utawi
kegawa gemerlaping donya menika, ingkang saged damel jiwa kita risak.
Dalanipun
inggih saking luyut. Inggih menika bates antaraning lahir kalihan batin. Kedah
tetep sabar ngadepi “alam donya ingkang saged nghanyutaken”. Ati – ati saha
waspada, ingkang saged nuntasaken amung jiwa kita piyambak.
4.
SEMBAH
RASA
Ing mengko bakal tak
wulang. Ganti sumembah kaping papat. Sembah kanthi trusing batin kang murbeng
dumadi. Wis ora ana kang disalahke. Menang jroning batin.
No comments:
Post a Comment